marți, 15 februarie 2011

Comunitatea Ortodoxă Română din Turcia (Istanbul)


Locaşul de cult actual:

Biserica Sfanta Mc. Paraschevi

Cartierul Haskoy din Istanbul

Str. Kalayci Bahcesi, nr. 2

Preot: Vlad Sergiu Marcel

00905312218368

vladsergiu2003@yahoo.com


Numele şi adresa în limba turcă:

Turkiye Romen Ortodoks Cemaati

Aya Paraskeve Kilisesi

HASKOY,     I S T A N B U L

Peri  Mehmet Pasa Mahalesi

Kalayci Bahcesi Sok., No.2.


Hramul comunităţii române: "SFÂNTA   TREIME"  

Hramul locaşului de cult: SFÂNTUL  DOMNITOR  MARTIR  CONSTANTIN   BRÂNCOVEANU cu fiii săi: CONSTANTIN, RADU, ŞTEFAN  şi  MATEI  şi  SF. MC. PARASCHEVI.



Localizarea  bisericii:

Biserica Sf. Mc. PARASCHEVI, locaşul de cult al comunităţii ortodoxe române din Turcia se află situată în partea europeană a oraşului Istanbul, pe malul răsăritean al golfului "Cornul de Aur", astăzi numit Halyc (pronunţie locală Halici),  în vechiul cartier bizantin "Prikidion" - în prezent, Cartierul  Haskoy, în  apropierea muzeului militar "Rahmi  Koc " (pronunţie Koci), în faţa vechiului pod metalic, astăzi întrerupt circulaţiei,  lângă o mică filială bancară,  numită « AK BANK  »


Istoricul locaşului de cult:

Biserica a fost reconstruită din temelie în anul 1692  cu ajutorul donaţiei făcute  de  vrednicul  domnitor Sf.  Constantin   Brâncoveanu, pe locul în care se aflase vechea biserică bizantină a cartierului Prikidion. Din vechea biserică anterioară ctitoriei brâncoveneşti s-a păstrat cele  patru icoane  împărăteşti aflate pe catapeteasma sfântului locaş: Mântuitorul Pantocrator, Maica  Domnului cu Domnul  Iisus  Hristos  Prunc,   Sf.  Ioan  Botezătorul  şi  Sf. Mc. Paraschevi, patroana bisericii.  Aceste icoane, veche moştenire bizantină, au fost menţionate  mai târziu, în sec. XVI (1561  si 1577), ca făcătoare de minuni.

Tot în această  biserică se găseşte racla din marmură ce păstrează sfintele  moaşte ale Sfintei   Neomartire   Arghira, ocrotitoarea croitoreselor şi a femeilor nedreptăţite,  martirizată la 30 Aprilie 1735 şi înmormântată atunci în cimitirul de lângă  acest  sfânt  locaş.

În cimitirul vechi al bisericii, în secolele XVI - XVIII au fost înmormântaţi patriarhi, mitropoliţi, preoţi, creştini greci, dar şi domnitori şi boieri români. 

Patriarhul  Ecumenic al  Constantinopolului, de două ori pe an, vizitează biserica, oficiind sau asistând la Sf. Liturghie bilingvă, în greacă şi în română, pentru a cinsti astfel vechea  comunitate  bizantină şi actuala comunitate ortodoă română. 


CONSULATUL GENERAL AL ROMÂNIEI

Adresa: Str. Siraselviler 55, Taksim – Beyölu Turcia

Tel: 0090 212 292 41 25; 0090 212 292 41 26;


Fax. 0090 212 29 38 261

46 de comentarii:

  1. as dori sa stiu daca este o comunitate a Romanilor in Istanbul. Va multumesc

    RăspundețiȘtergere
  2. @waveboy2-Si eu caut comunitatea Romanilor in Istanbul. Daca ai dat de ea intre timp, zi-mi si mie.

    RăspundețiȘtergere
  3. desigur ca este o comunitate a Romanilor,numai ca ıntılnirile se produc ın sezonul cald,ın sezonul rece numai virtual ne putem ıntılni şi discuta...

    RăspundețiȘtergere
  4. ruse_alx@yahoo.com . ma numesc alexandra, si eu caut comunitatea romanilor din Turcia.

    RăspundețiȘtergere
  5. Sİ PE MİNE MA İNTERESEAZA,LOCUİESC İN TURCİA DE PUTİN TİMP EU_SORYN91@YAHOO.COM

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu sunt de vreo 15 ani in Turcia ,insa de o comunitate nu am dat.Ce am vazut pe la biserica din Haskoy ,nu as putea spune ca se numeste'comunitate' dar am auzit ca romancele noastre 'doamnele bine ' din Turcia mai petrec uneori pe la consulat.Eiii ,dar nu avem noi fatza de astfel de petreceri:))Unii romani sunt ilegal pe acest teritoriu si nu cred ca vor sa se expuna riscului de a fi prinsi de vreo patrula de politisti avizi dupa 'rusvet' asa ca nu se arata in 'fata comuniunii.Alti romani nu doresc prietenia compatriotilor pentru a nu avea obligatii .Mai sunt romani care nu doresc sa se afle ca sunt romani ,cum aveam eu o colega de munca Maricica din Botosani:))nega sus si tare ca ea nu e romanca ci italianca,vb cu mine in turca si italiana,si pe ascuns cu rudele in moldoveneasca noastra neaosha.In fine cand am dat o de gol ca e romanca ,a sters-o de la firma pe motiv ca pleaca in Italia sa lucre la o companie aeriana:))si nasul ei s-a mai lungit 3 cm.Dragii mei din nefericire romani in Turcia sunt insa nu existe inca oficial DIASPORA ROMANA DIN TURCIA.Daca cineva doreste sa ma contrazica,sa vina la mine cu arguminte solide.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. comunitatea care a fost sau a vrut cineva sa o numeasca comunitate poate nu era sau nu afost ,dar acum va exista
      ,COMUNİTATEA ORTODOXA ROMANA DİN TURCİA

      Ștergere
    2. pai si tu, de ce nu-ti declini identitatea, daca toto esti legal? ca fost securist, ar trebui sa ai curaj..cum are si voiculescu, sa minta cu nerusinare..

      Ștergere
    3. Pai nu toti anonimii au timp sa de blogger(B) sa-si faca nume fictive ca tine si dupa aia sa dea cu tifla scarbit in unul si altul.Fiecare isi spune parerea asa cum crede de cuviinta .Daca nu-ti convine ,nu esti obligat sa citesti.

      Ștergere
    4. Vreau sa discutăm.Sunt in Genova Italia. Am format Asociația Culturală TeatRO DiaspORA. Mulțumesc!

      Ștergere
    5. Salutari,
      Ma git la comentariile voastre si ma crucesc,sincera sa fiu am 30 de ani devine sint aici si pot sound ca exista Diaspora...sa fiti activi nu inactivi in relatiile socializate ..muncim si sintem legali aici...acem bordroda si cimitirul nostru..preotul nostru si preoteasa sint minunat..pacat de alyziile voastre

      Ștergere
  7. Doamne ajută! Nu doresc să intru în polemică cu o persoană care nu îşi asumă responsabilitatea pentru cele declarate,postând ca anonim informaţii eronate. Persoanele care vor să se alăture Comunităţii Ortodoxe Române din Turcia pot veni în fiecare duminică la biserică să participe la Sfânta Liturghie şi să se informeze despre acţiunile întreprinse de comunitate.

    RăspundețiȘtergere
  8. DOMNULE ANONIM!!! AVEM O ASOCİATİE A ROMANİLOR FORMATA CU ACTE LEGALE PE TERİTORİUL TUCİEİ DİN ANUL 2004 UNDE SUNT BİNEVENİTİ TOTİ ROMANİİ İNDİFERENT DACA SUNT LEGALİ SAU İLEGALİ PE TERİTORİUL ACESTEİ TARİ.DEŞİ AR Fİ NORMAL SA LOCUİTİ LEGAL INTR-O ALTA TARA, PENTRU CA ASTA SCRİE Şİ PE PAŞAPORTUL ROMANESC PE CARE Vİ-L DA STATUL ROMAN(SE MENTİONEAZA SA VA SUPUNETİ REGULİLOR Şİ LEGİLOR TARİİ IN CARE CİRCULATİ).S-AU FACUT NENUMERATE ANUNTURİ DİN PARTEA STATULUİ SA İNTRATİ IN LEGALİTATE PE TERİTORİUL TARİİ IN CARE LOCUİTİ CLANDESTİN. O PERSOANA CARE LOCUİEŞTE İLEGAL INTR-O ALTA TARA NU POATE SA FACA NİCİ UN FEL DE COMENTARİU LA NİCİ UN FEL DE İNSTİTUTİE. PETRECERİLE DE CARE MENTİONATİ SUNT SARBATORİLE ORGANİZATE PENTRU DİASPORA DE AİCİ Şİ TOTİ CETATENİİ ROMANİ SUNT İNVİTATİ...DAR DVS. DACA ZİCETİ CA NU AVETİ "FATA" DE ACESTE"PETRECERİ"...CRED CA ŞTİTİ MAİ BİNE.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună ziua! Am dori să obținem rezidență în Turcia (Istanbul), și am vrea, dacă ne-ați putea ajuta cu o pagină de facebook a românilor care locuoesc acolo, pt a ne putea ajuta cu informații, și, evident a ne face noi prieteni.

      Ștergere
  9. La 55 de ani abia dacă se mai poate misca/ Citeste povestea cutremuratoare a unui roman care se zbate intre viata si moarte!

    La numai 55 de ani, un român se zbate la limita dintre viaţă şi moarte. El şi-a pierdut total capacitatea de muncă din cauza numeroaselor afecţiuni grave de care suferă. Drept urmare, banii pentru tratamente sunt din ce în ce mai puţini, iar omul este condamnat la moarte. Citeşte în continuare povestea cutremurătoare a lui Mihai Feraru, aşa cum ne-a relatat-o chiar el într-un mail trimis pe adresa redacţiei. „Ma numesc Mihai Feraru de 55 ani, sunt foarte bolnav din 1994, primul infarct l-am suferit in 1994 eram la serviciu, al doilea infarct l-am suferit in1998, dupa primul infarct am suferit primul accident vascular din trunchiul cerebral, dupa care am ramas cu o paralizie pe partea dreapta asta s-a intamplat in 1995, al doilea accident vascular cerebral l-am suferit in anul 2000, in 2004 am fost diagnosticat cu DIABET ZAHARAT, De atunci si in prezent fac injectii cu insulina de patru ori pe zi, acuma de 2 ani am fost descoperit cu POLIARTRITA REUMATOIDA, am ajuns sa pot merge cam 30-40 m dupa care trebue sa fac o pauza, eu nu pot efectua nici un fel de activitate, capacitatea de munca este pierduta in totalitate, numai bunul Dumnezeu stie ce fel de viata chinuita duc eu zi de zi, mai ales ca duc lipsa de mancare si medicamente, de aceea fac apel pe aceasta cale catre toti oamenii credinciosi care-l iubeste pe Dumnezeu, sa ma ajute si pe mine din putinul lor, iar Dumnezeu si Maica domnului sa le rasplateasca darul inzecit, si cu multa sanatate. Pentru asta eu am un cont deschis la banca; RAIFFAISEN BANK IN ROMANIA ARE NR RO93RZBR0000060001059026 IN LEI .si-n euro nr RO72rzbr0000060004438690.pe nume mihai feraru cod zwift: RZBRROBU”.. eu am ca martor pe DUMNEZEU, ptr ca numai el stie si vede totul, si tot Dumnezeu ne va judeca pe fiecare ptr faptele noastre, Iertati-ma. Adresa mea postala este: Mihai Feraru oficiul postal nr 1 vaslui, casuta postala 95, localitatea vaslui jud vaslui Romania, tel 0040761887298. Doamne ajuta,,, A-R
    Tags:

    accident vascular
    apel umanitar
    bolnav
    capaciatte de munca
    diabet
    sanatate

    RăspundețiȘtergere
  10. Sint in istanbul de aproape 20 de ani âm 2 copii care vor sa cunoasca limba romana cultura si religia ortodoxa

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si de ce nu i-ai invatat limba romana, macar acasa? nu ti-a dat voie sotul ???

      Ștergere
  11. buna ziua. as dori sa vb.cu un roman care este stabilit la istanbul pentru a imi spune care sunt pasii pe care trebuie sa-i fac pentru a ma stabili si eu. imi doresc foarte mult sa traiesc in istanbul

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da cred ca tot ce ştiu tiaş explica nelu info@demirisleri.com

      Ștergere
  12. buna ziua!ma numesc Daniel Sas ,am o mica firma in Istanbul mi-ar face placere sa cunosc romani care sa vorbeasca fluent limba turca ,pentru viitoare colaborare .adresa mea de e-mail e petrasasu@yahoo.es

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cred ca ma descurc cu vorbitul cu ce te ocupi ai zis.... info@demirisleri.com

      Ștergere
  13. Buna seara!as dori sa stiu daca exista in İstanbul gradinita ,respectiv scoala pentru romani (unde sa se predea in limba romana)eventual turca fiind o a doua limba.
    Va multumesc anticipat pentru cel mai mic pont,deoarece caut de ceva timp dar fara reusita. bebelindos@hotmail.com

    RăspundețiȘtergere
  14. ın primul rınd doresc CRACİUN FERİCİT tuturor romınilor din Turcia.sınt de 20 de ani ın Turcia .vorbesc lb.turca f.bine şi fara accent.da din pacate multi se dau drept italieni-am ıntılnit şi eu-am prieteni de multe nationalitati şi toti se mındresc cu nationalitatea lor.eu niciodata nu am simtit nevoia sa-mi ascund identitatea-s-au credinta.de care sınt mındra..puteti sa ma contrziceti dar este adevarat ca romınii nu sınt uniti.am auzit asta şi ın alte tari.ba cher am trait pe pielea mea.poate este vorba de caracter.va saluta o ardeleanca

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara . De curand am cunoscut un cetatean turc si da ne iubim . Problema este ....limba ...acum vorbim foarte mult pe internet cu ajutorul Google translate . Eu cunosc destul de bine engleza dar el din pacate nu . Am citit ca tu cunosti turca si am si eu cateva intrebari : Cat de greu este sa inveti turca? Este greu de trait acolo? Cum sunt tratate romancele de catre turci (barbati si femei)? Multumesc anticipat!

      Ștergere
    2. ın primul rınd intereseaza-te din ce regiune este domnul.daca a fost -s-au este casatorit.Turcia este o tara f. mare şi diferentiaza mult de la oregiune la alta obiceiurile.eu de pilda locuiesc ın İzmir-la marea Egee şi aici nu prea este diferenta dintre cultura europeana şi cea din Turcia.lb.turca pentru romıni este grea dar nu geu de ınvatat.eu am ınvatat aici .la ınceput mi-a fost putin greu şi nu am avut nici un romın lınga mine sa-mi traduca ceea ce nu ıntelegeam aşa ca a trebuit sa-mi dau mult silinta.poate de aceea am ınvatat foarte bine limba.de trait este uşor-dar cum am mentionat mai sus depinde ın ce zona locuieşti-majoritatea strainilor opteaza pentru istanbul.bineınteles ca trebuie sa ai o slujba.romınii sınt tratati bine aici sınt vazuti ca nişte oameni harnici şi muncitori.turcii sınt ospitalieri.oricum gındeşte-te bine .strainatatea nu este ca acasa.şi ıncearca sa-l cunoşti bine pe domnul -

      Ștergere
    3. daca ,,l-ai cunoscut" pe goagal esti tare..ori esti slaba la minte de tot..cica il iubesti..pai el te iubeste ,,de te rupe" cu toti fratii si verii lui..ai sanse sa ajungi recordmana!!! in ce limba sa vorbesti cu el?? in limbajul corpului, ca il stii foarte bine..la meseria ta nu e nevoie de mari cunostinte....

      Ștergere
    4. Se pare ca exista, un sambure de adevar in ce spunea un anonim mai sus .Ca romanca se dadea italianca :))

      Ștergere
  15. Buna ziua tuturor,
    Îmi puteți spune ce oportunitati de afaceri sunt la Istanbul pentru romani? Mai degrabă o nisa pe care se poate intra?
    Mentionez ca nu locuiesc in Turcia.
    Va multumesc anticipat.
    Luminita

    RăspundețiȘtergere
  16. Buna seara,
    O intrebare am pentru romanii casatoriti cu cetateni turci. Stie cineva care sunt actele necesare obtinerii unui permis de sedere in turcia ca membru de familie. Care este procedura? este asemanatoare cu cea din Romania? Multumesc anticipat celor care imi vor raspunde.
    Maria

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pai daca te-ai maritat cu un turc iti face el actele, ce treaba ai tu? devii musulmanca si daca te prinde prin oras singura, ai pus-o! te da si la alti preiteni de-ai lui, ca sa faci performanta!!

      Ștergere
    2. daca sınteti cununata ın turcia aveti dreptul la şedere-6 luni-atıt ştiam,ıncercati sa va documentati mai bine la -yabancı şube-acolo o sa va spuna cert,plus dreptul la munca-oricum daca eşti casatorita cu musluman nu ınseamna ca trebuie sa-ti schimbi religia,te poti plimba liniştita şi prin oraş,domnul Daniel confunda cu Afghanistanul-pate nu ştie ca Turcia este o tara laica,ın care traiesc mai multe nationalitati cu religii diferite şi drepturile femeii sınt mult mai mari ca şi ın alte tari

      Ștergere
  17. Buna ziua,
    Mi-am planificat sa petrec impreuna cu familia saptamana viitoare in Istanbul si probabil vom prinde acolo Sarbatorile de Paste. Puteti sa-mi spuneti daca la biserica ortodoxa de acolo se tin slujbele de Paste? Vom sta la Hotel Elan in Beyoglu. Aveti cumva idee cum putem ajunge la biserica in noaptea respectiva?

    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  18. Buna ziua,
    M-ar interesa un translator in Istambul pentru 2 sau 4 ore pe zi si un pret.Sunt consultant autorizat,al unui produs nou pentru piata din Turcia,mai exact aparat de apa care se monteaza direct la chiuveta.Este un produs care se vinde foarte bine in America si Europa.
    bogdan.dumitrache@yahoo.com
    Multumesc.
    O zi buna!!!

    RăspundețiȘtergere
  19. Buna ziua, am si eu o intrebare daca ma poate ajuta cineva! Sunt casatorita in Turcia sotul meu locuieste acolo dar este cetatean arab. Cum ma pot stabili in Turcia ce pot face sa imi gasesc serviciu acolo ?!Daca cineva ma poate ajuta va multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
  20. Domunle Daniel, ati fi mai destept daca v-ati abtine. Nu tin spatele nimănui, dar incerc sa citesc commentariile si ma lovesc de ale dumneavoastra total in plus si scrise doar din lipsa de ocupatie. In loc sa ii sfatuiti pe altii ce si cum, mai bine luati o carte si mai învătati ceva. O zi buna tuturor! O românca logodită cu un turc in istanbul si cu o situatie de cuplu si relatie dintre părinti demnă si respectată. Apel celor care intreabă in stânga si dreapta despre relatii si religie, despre religie va sfătuiesc sa cititi lucruri atestate si Qoran, iar despre relatii sa va deschide ti inima, instinctele si creierul pentru ca acolo e răspunsul. Sunt exemple infinite si femei nefericite si cu români si cu orice alta nationalitate. Este vorba de inteligenta, răbdare, informare si sinceritate. Chiar daca o tara are cultura ei, si cultura si obiceiurile fiecarei familii difera. Inca o data, o zi buna va doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca Ma-ta si tactu ti-a citit din Coran la masa si dupa masa, dimineata sau seara e treaba ta, noua romanilor crestin ortodoxi de 2000 de ani ne citea din Sfanta Scriptura. Daca ti-ai vandut dreapta credinta pe in inel si o gratare, fa bine si scuteste-ne de sfaturile tale. Turcia este o tara estul de democrata si iti respecta credinta. Cu respect

      Ștergere
  21. Domunle Daniel, ati fi mai destept daca v-ati abtine. Nu tin spatele nimănui, dar incerc sa citesc commentariile si ma lovesc de ale dumneavoastra total in plus si scrise doar din lipsa de ocupatie. In loc sa ii sfatuiti pe altii ce si cum, mai bine luati o carte si mai învătati ceva. O zi buna tuturor! O românca logodită cu un turc in istanbul si cu o situatie de cuplu si relatie dintre părinti demnă si respectată. Apel celor care intreabă in stânga si dreapta despre relatii si religie, despre religie va sfătuiesc sa cititi lucruri atestate si Qoran, iar despre relatii sa va deschide ti inima, instinctele si creierul pentru ca acolo e răspunsul. Sunt exemple infinite si femei nefericite si cu români si cu orice alta nationalitate. Este vorba de inteligenta, răbdare, informare si sinceritate. Chiar daca o tara are cultura ei, si cultura si obiceiurile fiecarei familii difera. Inca o data, o zi buna va doresc!

    RăspundețiȘtergere
  22. eu am fiica de 23 ani in turcia si nu stie unde e biserica

    RăspundețiȘtergere
  23. In urma cu circa 20 de ani, era o biserica prin zona Aksaray, mai exact, pe lângă o fabrica de paine, Langa Ekmek Fabricası.

    RăspundețiȘtergere
  24. As vrea sa stiu daca a 3a zi de Paște este slujba

    RăspundețiȘtergere
  25. Bună . Am văzut mai multe comentarii aici cu romani care sunt in turcia de de peste 20 de ani. Va cer si eu ajutorul, mama mea a disparut acum 22 de ani in zona Aksaray ...obisnuia sa stea la hotel. Se numeste Fanica Agache nascuta in anul 1961 in Suceava. Va tog sa mi trimiteți email dacă cumva , cineva a cunoscuto...eu sincer nu cred ca mai este in viață dar totuși o mica speranță încă mai am...nici nu știu daca trebuie sa aprind o lumanare pt ea sau nu...este f f greu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am uitat sa las adresa mea de email in cazul in care cineva are vreo informație lilianaana1979@gmail.com Multumesc

      Ștergere
  26. Bună ziua!
    Suntem o familie din București, îndrăgim enorm Istanbulul, și dorim să ne stabilim acolo, și aș dori, dacăse poate să îmi dea un român binevoitor un contact (mail, whatsapp, facebook) pt a ne ajuta să ne informăm despre tot ce va trebui să știm pe viitor pt a face pasul cel mare (documente, instituții, prețuri și zone chirii, școli..)
    Vă mulțumesc!
    Contactele mele:
    Facebook - Nichitov Mircea Daniel
    Mail - nichitov.mircea@gmail.com
    Whatsapp - 0040733382900

    RăspundețiȘtergere
  27. Bună seara,
    Biserica este deschisă în această perioadă?
    Ce măsuri au fost luate în contextul Covid 19? Va putem vizita.
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  28. Pentru romanii sau romancele care s-au ındragostit de Turcia sau de turci...Stati departe de aceasta tara şi de iubareti turci ,daca vreti sa va fie pe aceasta lume.

    RăspundețiȘtergere
  29. Buna ziua, în perioada 20.04-26.04 sunt in Istanbul vreau sa merg la biserică la slujba de Înviere. Se face slujba la biserică vreau să știu care este programul.

    RăspundețiȘtergere

VA MULTUMESC PENTRU COMENTARİU Şİ VA DORESC O Zİ BUNA.

Grab Bookmark GadgetWeb Informer Button Blogger Tricks