vineri, 27 iulie 2012

Nicolae Oros, apărătorul tradiţiilor

Nicolae Oros este un român originar din judeţul Sălaj, care de 20 de ani se străduieşte să promoveze şi să menţină cântecul popular românesc. În ţară provine dintr-o localitate unde 95% din locuitori sunt de naţionalitate maghiară şi unde cântecul românesc nu avea multe şanse să dăinuiască. În Italia, departe de casă, Oros îşi continuă dragostea pentru folclor, cu aceeaşi pasiune.
Nicolae Oros are 50 de ani, s-a născut la Sărmăşag, în judeţul Sălaj, iar în prezent locuieşte la Barbaso, o mică localitate din apropierea de Mantova. A venit în Italia în 1999, lăsând în urmă peste zece ani de activitate culturală, în funcţia de director al clubului intreprinderii minere din Sărmăşag, loc în care a făcut eforturi mari pentru a menţine viu cântecul popular românesc. "Clubul era practic fosta casă de cultură din localitate, loc unde se organizau frecvent manifestări artistice.
Faptul că populaţia era de aproximativ 95% maghiară, interesul pentru muzica românească nu era aşa de mare. Am încercat să organizez mereu activităţi pentru toată lumea şi să nu fac uitat folclorul românesc. După ce am plecat din România, în urmă cu 13 ani, m-am trezit departe nu numai de ţară, dar şi de datinile, tradiţiile şi obiceiurile româneşti. Şi lupta, în ghilimele spus, a continuat. Mult timp nu am reuşit să fac prea multe, pentru că trebuia să- mi găsesc de muncă, să mă stabilesc undeva, dar de ceva timp, îmi fac timp şi pentru asta."
Românul a iubit mereu cântecul şi dansul popular românesc. "Chiar şi cât am lucrat în Bucureşti, am organizat o mică trupă, care atunci când avea ocazia, participa nu doar la clubul Republica, acolo unde lucram, dar mai mergea şi pe la nunţi sau petreceri private. Era greu atunci, dar când ni se ivea prilejul, o făceam cu plăcere. Acolo, în anii 80, s-a înfiripat în mine dragostea pentru muzica populară, pe care am continuat- o mai apoi, aşa cum v-am povestit, în localitatea natală."
Românul are familia în ţară, soţia şi cei doi copii. "E dureros, dar asta-i viaţa. Mă duc de două ori în ţară sau vin ei pentru perioade scurte. Am o familie de care sunt mândru, copiii mei au 24 de ani fata şi 23 de ani băiatul. Ambii au terminat facultatea şi din acest punct de vedere nu am de ce să mă plâng. Nu ştiu încă dacă sau când mă voi întoarce definitiv."

Folclor în Italia

După ce a ajuns în Italia a cunoscut greutăţile românilor care se hotărâseră să plece din ţară pentru un trai mai bun. "La început am stat la Ladispoli, lângă Roma, dar vreo trei luni nu am lucrat, am dormit într-o maşină şi am cunoscut greutăţile cu care se confruntă majoritatea conaţionalilor mei.
După care am reuşit să-mi găsesc un loc de muncă stabil şi pentru şapte ani am lucrat la un agroturism, lângă Tivoli. Era multă muncă, veneau mulţi turişti, trebuia să îngrijesc de vreo 22 de hectare de teren.
Apoi m-am mutat lângă Mantova şi acum lucrez la o fabrică de construcţii metalice, care produce piese pentru staţii de epurare." Nicolae Oros a reînceput să cânte după ce s-a mutat la Mantova. A început să frecventeze biserica ortodoxă din Verona, a cunoscut câţiva preşedinţi de asociaţii şi când i s-a ivit ocazia a participat la manifestările culturale organizate. "La Verona am cunoscut mulţi români inimoşi, care iubesc folclorul şi care activează în diferite asociaţii.
De aici mi s-a oferit posibilitatea să cânt din nou, să mă implic în activităţile lor, care vizau păstrarea tradiţiilor şi oboceiurilor româneşti. Aici vreau să-l menţionez în primul rând pe Dorian Ciolca, de la asociaţia "Deşteaptă-te române". Am mai cântat şi în corul bisericii şi asta m-a făcut să cunosc şi pe un alt preot, Andrei Meseşan, din Ostiglia, loc grav afectat de cutremur, cu care voi avea câteva activităţi din septembrie."

Apărarea tradiţiilor

Deşi are experienţă în domeniul folclorului românesc şi a reînceput să cânte, Nicolae Oros nu se gândeşte să facă o carieră profesionistă sau să scoată vreun disc, ci doar să contribuie la menţinerea obiceiurilor româneşti, prin intermediul asociaţiilor din zonă.
"Cine cântă o perioadă se gândeşte să facă imediat un disc. Eu nu am aşa ceva în plan, deşi aş aveacalităţile necesare. Nu doresc decât să mă implic în cât mai multe activităţi cu românii mei din Italia. Cu acei care încă mai ţin la tradiţii, obiceiuri, cu cei care îşi mai amintesc de Ziua Naţională sau de obiceiurile legate de Paşti sau Crăciun.
E păcat să uităm de sărbătorile noastre, astea mai menţin spiritul românesc, aici, departe de ţară." Nicolae Oros transmite asociaţiilor româneşti din Italia care doresc să colaboreze cu el, să-l contacteze, pentru a participa la manifestările dedicate folclorului. "Prima manifestare culturală la care voi participa cu drag, va fi la Ostiglia, împreună cu comunitatea românească de acolo, păstorită de preotul Andrei Meseşan, dar mi-ar plăcea să cunosc şi alţi români care iubesc ca şi mine folclorul şi cărora le voi răspunde cu drag,în funcţie de timpul disponibil."

Andi Rădiu


Sursa:gazetaromaneasca

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

VA MULTUMESC PENTRU COMENTARİU Şİ VA DORESC O Zİ BUNA.

Grab Bookmark GadgetWeb Informer Button Blogger Tricks